Belang van Multi Factor Authenticatie
Wat is nou eigenlijk Multi Factor Authenticatie? Klinkt vrij ingewikkeld en zal wel niks voor mij zijn, toch? Dit valt mee en is vrij gemakkelijk toe te passen. Maar eerst geven we je meer informatie wat Multi Factor Authenticatie (ook wel MFA genoemd) is, en waarom je het juist nu zo hard nodig hebt.
Voordat Multi Factor Authenticatie geïntroduceerd werd, was een account beschermd met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Het begon bij een simpel wachtwoord zonder speciale tekens, maar na verloop van tijd werden hackers steeds slimmer en inventiever. Inmiddels zijn we aangekomen op het moment dat een enkel wachtwoord niet meer voldoende is.
Multi Factor Authenticatie geeft een extra beveiliging
Als je gebruik maakt van Multi Factor Authenticatie, wordt je account nog steeds beschermd met een gebruikersnaam en wachtwoord. Daarop wordt alleen een extra beveiliging laag aan toegevoegd. Deze extra laag kan op meerdere manieren gebruikt worden. In de vorm van een SMS, een App op je telefoon of een hardware token. De gebruiker doorloopt altijd twee stappen om zichzelf te identificeren.
Iedereen heeft Multi Factor Authenticatie nodig!
Hackers worden dus steeds slimmer en inventiever. Er wordt steeds meer in de Cloud gewerkt. Belangrijke documenten die voorheen veilig op kantoor lagen zijn nu beschikbaar in de Cloud zodat data op elke plek ter wereld toegankelijk wordt. Zeer effectief voor een organisatie, maar des te risicovoller het is. Daarom is het zeer belangrijk dat een organisatie Multi Factor Authenticatie aan heeft staan.
Wanneer Multi Factor Authenticatie niet handig is
Veel organisaties herkennen de volgende situatie; er wordt een account gebruikt voor meerdere medewerkers, want elk account kost namelijk geld. Volgens de privacywetgeving en de voorwaarden van de meeste Cloud leveranciers mag dit officieel niet. Maar met het inschakelen van Multi Factor Authenticatie zorgt dit ook nog eens voor problemen. Er kan maar een e-mailadres of telefoonnummer toegevoegd worden per account.
Kosteloos advies
Misschien weet je inmiddels niet meer waar je zou moeten beginnen. Of misschien krijg je het niet voor elkaar om Multi Factor Authenticatie in te stellen. Dat kunnen wij ons goed voorstellen. Bij werkplekbeheer of migratie naar de Cloud is dit inbegrepen. Kortom, wij vragen niks extra voor het beschermen van al je gebruikers met Multi Factor Authenticatie.